top of page
  • תמונת הסופר/תOfri Eliaz

מהי תרפיה במוזיקה?

עודכן: 19 באוג׳

תרפיה במוזיקה הוא מקצוע בין תחומי המהווה גשר בין המדע לאומנות .

מספר ההגדרות לה עצום: 

האיגוד האוסטרלי לתרפיה במוזיקה הגדירה כ :   

"שימוש מתוכנן במוזיקה במטרה להשיג שאיפות תראפויטיות עם ילדים ומבוגרים בעלי צרכים מיוחדים הנובעים מבעיות חברתיות , רגשיות, פיזיות או אינטלקטואליות" .


האיגוד האמריקאי לתרפיה במוזיקה פתח את ההגדרה לכלל האוכלוסייה :

"תרפיה במוזיקה היא שימוש במוזיקה להשגת מטרות טיפוליות: שימור, אחזקה ושיפור בריאות הנפש והגוף. זהו יישום שיטתי של מוזיקה בהנחייתו של התרפיסט במוזיקה בסביבה טיפולית על מנת להביא לשינויים רצויים בהתנהגות. שינויים אלה מאפשרים למטופל לחוות הבנה גדולה יותר של עצמו ושל העולם מחוצה לו וכתוצאה מכך – הסתגלות טובה יותר לסביבה". 


האיגוד הישראלי לתרפיה ע”י יצירה והבעה מגדיר טיפול באומנויות כ:

 "שם כולל למקצוע בשירותי הרפואה העוסק בתהליכי יצירה והבעה בתחום האומנויות לשם טיפול בקשיים נפשיים. מדובר בטיפול רגשי המגייס את כוחן המרפא של האומנויות על מנת להגמיש דפוסי הגנה, לטפח כוחות נפשיים ולחזק את כושר ההסתגלות" .

  

על מנת להיעזר בתרפיה במוזיקה וקול, אין צורך בכישרון מולד או בידע וניסיון קודמים בתחום האומנויות.


אני מאמינה בכל ליבי בטיפול רגשי שמשלב מוזיקה ; בייחוד שימוש בקול על מנת לחבר את המטופל לרבדים עמוקים של הנפש. כשהלכתי לטיפול רגשי סטנדרטי בו רק שוחחתי על הדברים – הייתה לכך כמובן חשיבות רבה – אך לעיתים קרובות השיח נשאר בתחום האינטלקט והקוגניציה בלבד . יכולתי לשוחח על נושאים כואבים – אך נשארתי מנותקת מהרגש .על מנת שיחול שינוי משמעותי – יש להתחבר גם לרגש . לעומת זאת ,כשמשלבים קול , מוזיקה או אמצעים אומנותיים אחרים בתוך הטיפול הרגשי –אי אפשר להישאר מנותקים מהרגש. האומנות מחברת אותנו באופן מיידי לתת מודע ולרגשות שלנו. החיבורים הללו מאיצים את תהליך הצמיחה האישית  ומאפשרים הבנה, "נפילת אסימונים " ומציאת פתרונות יצירתיים שלא היינו מגיעים אליהם בדרך אחרת . 


לעיתים קשה לנו לשוחח על נושאים כואבים .הטראומה מציפה ויש תחושה שאין לכאב סוף או תחתית . השימוש במוזיקה וקול מאפשר להתמיר את הכאב ולהפוך אותו ,לדוגמא, לשיר מרפא, עם התחלה אמצע וסוף . מחוויה התחלתית מציפה ופולשנית אנו עוברים לחוויה מיטיבה עם גבולות ברורים ואסתטיקה פנימית . זאת כמובן עם ההכלה וההחזקה של התרפיסט שעוזר למטופל לשאת את הדברים ביחד.


עצב הואגוס Vagus nerve

 לוקח חלק פעיל באיזון מערכת העצבים במצבים של הצפה רגשית וכניסה של הגוף למצב   

FFF : Fight Flight Freeze 

תקיפה – בריחה- קפיאה 

פוסט טראומה מתרחשת כשהגוף והנפש נכנסים למצב של פריז . 

כשאנו שרים, אנו מכניסים את עצב הואגוס לפעולה ועוזרים לווסת את מערכת העצבים . בכך אנו מקטינים את האפשרות לתסמונת פוסט טראומטית . במידה וכבר אובחנו עם פוסט טראומה - שירה יכולה לעזור לנו להתמודד עם התסמינים ובסופו של דבר, בתקווה ,  ובעזרת אמצעים נוספים , להשתחרר מהטראומה .


בסיום לימודי התואר השני שלי בתרפיה במוזיקה - כתבתי את התזה שלי על עבודה קולית עם אנשים שאובחנו עם פוסט טראומה . התמקדתי בסיבות  שהשימוש בקול הנו כה אפקטיבי במצבים הללו . אנשים שחוו טראומה – לעיתים קרובות חווים קשיי נשימה או שנשימתם שטוחה. כמו כן רבים מעידים שהם חשים מנותקים מגופם ואינם חשים בנוח בגוף שלהם . שירה מחברת אותנו לגוף ולנשימה שלנו באופן טבעי, בטוח ומיטיב .

   

הקול שלנו הוא כלי הנגינה האישי שאתו נולדנו. שירה היא אחת הדרכים האפקטיביות ביותר ליצירת חיבור עם רגשות, אסוציאציות ודימויים פנימיים . השימוש בקול מאפשר לנו חיבור אל עצמינו ואל אחרים. כשהנשימה שלנו אינה משוחררת - הקול שלנו אינו ממצה את הפוטנציאל שלו והרגשות השונים נשארים חבויים בתוך הגוף . 

במנהטן למדתי עם פרופסור דיאן אוסטין  שפיתחה שיטה ייחודית לשימוש בקול בתרפיה במוזיקה . 

דיאן יצרה את שיטת 

Vocal Psychotherapy

ובראשה את טכניקת 

Vocal holding technique & free associative singing

הייתה לי הזכות ללמוד עם דיאן באופן אישי כ 3 שנים  והיא השפיעה על עבודתי כתרפיסטית באופן עמוק . עבודתן של ליסה סוקולוב וסילביה נקש, וגם שיטת הטיפול בקול ותנועה של פול ניוהם – מהווים השראה נוספת . 


בשנים האחרונות אני עובדת  בבתי ספר של החינוך המיוחד וגם עם ילדי שילוב בחינוך הרגיל . מדובר בילדים ובני נוער החווים קשיים רגשיים . חלקם מאובחנים עם לקויות למידה רב מערכתיות או עם אבחנות אחרות . אני נפגשת גם עם מבוגרים מתפקדים ונורמטיביים כמוני וכמוכם בקליניקה פרטית. בדרך כלל מדובר באנשים שעייפו רק מלדבר על האתגרים בחייהם והם מעוניינים להתחבר לכוחות היצירתיים שבתוכם.


בעבר העברתי  מפגשי תרפיה במוזיקה בבתיהם של קשישים הסובלים מדמנציה ואלצהיימר.

את ההתמחות שלי עשיתי, כאמור, בתחום הפסיכיאטריה. יש לי ניסיון רב בעבודה עם אנשים הסובלים ממגוון קשיים רגשיים ובהם דיכאון , חרדה , טראומות ילדות ותסמונת פוסט טראומטית .

אני חברה בארגון יה”ת לתרפיסטים בהבעה ויצירה בישראל משנת 2004 .


(בצילום התרפיסט אלן טרי ומטופל , מרכז נורדוף ורובינס במנהטן )

12 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page